ini aku

indahnya iman jika disertai keimanannya.....indahnya hati jika disertai keikhlasannya...indahnya rupa jika disertai wuduknya... indahnya jiwa jika disertai kesuciannya...indahnya agama jika adanya kesemuanya di atas....

klik-klik

my visitors

Free counters!

Followers

Saturday, October 23, 2010

kisah insan ini , insan itu dan seseorang insan itu..


sepinya...hidup seorang yang bergelar insan.......
sunyinya....diri ini bagai tiada tempat untuk mengadu.....
sedihnya....insan ini bagai hilang tempat bergantung......
pahitnya...pengalaman ini bagai hidup hanya untuk esok.......
peritnya....hati ini hanya insan ini yang merasakannya.....


pengalaman yang insan ini lalui sewaktu dahulu bersama insan itu dan seseorang insan itu....
amat pahit untuk kami lalui dan amat pedih untuk meneruskan hidup ini.....
yang paling sakit....dan derita hanya kami yang mengetahuinya.....
kebodohan yang dulu mengajar kami apa itu erti cinta.....
dan apa erti itu sesuatu perhubungan yang tidak pasti......


tapi mengapa insan ini selalui dihantui dengan kesilapan lalu.......
adakah insan itu masih tidak memaafkan diri insan ini......
tapi seseorang insan telah mengajar insan ini apa itu erti sebuah perhubungan dan cinta......


dengar dari khabar dari angin yang berlalu....insan itu sedang bahagia bersama insan yang benar-benar ikhlas untuk sehidup dan semati bersama.....
dan seorang insan itu jua bayu lembut menyapa....memberi khabar yang hampir serupa....


hanya insan ini yang masih tidak boleh melupakan kisah lalu itu......
memang sudah lama ianya berlalu.....
tetapi....kisah itu membuatkan insan ini menjadi takut akan diri sendiri.....
terlalu takut untuk mencari cinta lagi.....
dan sebenarnya insan ini masih tidak dapat melupakan seseorang insan itu.....yang telah mengajar insan ini apa itu kehidupan setelah kesilapan yang berlaku sewaktu dulu......


seseorang insan itu amat berharga....insan ini tidak mahu seseorang insan itu yang pernah membahagiakan diri ini kecewa lagi......setelah seseorang insan itu menderita bersama insan ini.......
insan ini amat menyayangi seseorang insan itu......tetapai apakan daya.....
perasaan bukan boleh dijual beli.....


sekali seseorang insan itu membuat keputusan......
insan ini terus kaku......hilang arah.....hinggalah....sekarang......
jangan ditanya mengapa insan ini menjadi begitu.......
semuanya berlaku dan salahnya dari insan ini jua........


insan ini senbenarrnya masih mengharapkan seseorang insan itu.....
masih menyayangi seseorang insan itu......
masih merindui seseorang insan itu.......
tapi....adakah seseorang insan itu...boleh merasai apa yang insan ini rasakan.....


insan ini hanya boleh mengharap......
dan terus mengharap......
agar jodoh untuk bersama seseorang insan itu.....ada lagi untuk insan ini........



hanya padamu jau insan ini berserah....ya tuhan....

Sebab Suami Benci Isteri



Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.

Terjemahan Surah An-Nisaa’ ayat 34.




Untuk suami... boleh bagi isteri baca... pakwe bagi pada makwe... ingatan
pra perkahwi nan

Selamat Beramal ......




Untuk di kongsi bersama teman2 8C SEBAB SUAMI BENCI ISTERI

dari Dr Fadzilah Kamsah



C1. CABAR

Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar
terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar
lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah
kata “Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN
CABAR SUAMI… nan ti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata…

C2. CABUL

Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu
langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim
tanpa menghirau batas pergaulan.
Juga perbuatan & kata2 isteri yang tak
sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada
mertua…

C3. CELUPAR

Wanita yg cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih
kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas
cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.

C4. COMOT

Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah
wanita itu, penampilannya yg selekeh, kerja yg dilakukan serta
tindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak
bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik
pulak nampak yg comel2 aje… Ada isteri kata - mekap untuk suami, tapi kat
rumah tak praktik pun.

C5. CEMBURU

Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yg terlampau cemburu
hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada
perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak
dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan… sikit2 dok
telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya
macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2…

C6. CEREWET

Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu
mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat.
Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje.
Restoran nak ada air-cond aje.

C7. CINCAI

Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak
cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak…
anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi….

C8 CUAI

Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai terutama apabila ia
melibatkan masa.. Misalnya apabila suami menetapkan keluar jam 3 tetapi
pada masa yg ditetapkan isteri masih sibuk bersiap, bersolek, mengemas.
Ini akan membuatkan mereka benci kerana situasi sebegini.
8C ini lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya. Berpelajaran
tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa &
lalai… ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & keadaan
sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C tu.
Renung2kanlah dan selamat beramal…..

Amazon MP3 Clips